Knowledge and Curriculum Development B.Ed Notes
B.Ed Study Notes by Sarkari Diary
Looking for reliable and easy-to-understand notes on Creating an Inclusive School for your B.Ed Semester 4 exams? You’ve come to the right place.
Creating an Inclusive School is a crucial paper in the B.Ed 4th Semester syllabus. It focuses on preparing future educators to build supportive, accessible, and inclusive learning environments for all students—regardless of their abilities, backgrounds, or learning needs.
At Sarkari Diary, we provide well-structured, exam-focused notes that help B.Ed students understand key concepts
Whether you’re preparing for exams or classroom practice, Sarkari Diary is your trusted reference for B.Ed Semester 4 notes. Bookmark this page for the best resources on Creating an Inclusive School.
Welcome to Sarkari Diary, your favorite website for B.Ed Notes on Knowledge and Curriculum. In this section, we provide comprehensive study material and resources to help B.Ed students understand the knowledge and Curriculum (concepts of the course).

TOPIC NAME | LINKS |
---|---|
स्कूल: पाठ्यचर्या सहभागिता का स्थल School: The Site of Curriculum Engagement | OPEN |
सीखने के संसाधनों का चयन और विकास Selection and Developing of Learning Resources | OPEN |
विभिन्न शिक्षण अनुभवों के माध्यम से गतिशील पाठ्यचर्या अनुभव उत्पन्न करने में शिक्षकों की भूमिका। Teachers’ Role in Generating Dynamic Curricular Experiences through Varied Learning experiences. | OPEN |
पाठ्यचर्या संबंधी उद्देश्यों की लचीली व्याख्या के माध्यम से गतिशील पाठ्यचर्या अनुभव उत्पन्न करने में शिक्षक की भूमिका। Teacher’s Role in Generating Dynamic Curricular Experiences through Flexible Interpretation of curricular Aims. | OPEN |
पाठ्यचर्या के विकास के लिए एक संदर्भ तैयार करने में स्कूल दर्शन और प्रशासन की भूमिका Role of School Philosophy and Administration in Creating a Context for the Development of Curriculum | OPEN |
पाठ्यक्रम मूल्यांकन और संशोधन की प्रक्रिया Process of Curriculum Evaluation and Revision | OPEN (HIN) |
OPEN (ENG) | |
सतत मूल्यांकन के एक मॉडल की आवश्यकता (in English) Need for a Model of Continual Evaluation | OPEN |
सतत मूल्यांकन के एक मॉडल की आवश्यकता (in Hindi) Need for a Model of Continual Evaluation | OPEN |
Feedback form learners, teachers, community and administrators (in English) | OPEN |
Feedback form learners, teachers, community and administrators (in Hindi) | OPEN |
पाठ्यचर्या कार्यान्वयन और नवीकरण (in Hindi) Curriculum Implementation and Renewal | OPEN |
पाठ्यचर्या कार्यान्वयन और नवीकरण (in English) Curriculum Implementation and Renewal | OPEN |
सीखने के संसाधनों का चयन और विकास (in English) Selection and Development of Learning Resources | OPEN |
सीखने के संसाधनों का चयन और विकास (in Hindi) Selection and Development of Learning Resources | OPEN |
विद्यालय स्तर पर पाठ्यचर्या विकास (in Hindi) Curriculum Development at School Level | OPEN |
विद्यालय स्तर पर पाठ्यचर्या विकास (in English) Curriculum Development at School Level | OPEN |
पाठ्यचर्या विकास की प्रक्रिया (in English) Process of Curriculum Development | OPEN |
पाठ्यचर्या विकास की प्रक्रिया (in Hindi) Process of Curriculum Development | OPEN |
पाठ्यक्रम की प्रकृति NATURE OF CURRICULUM | OPEN |
पाठ्यचर्या की परिभाषाएँ DEFINITIONS OF CURRICULUM | OPEN |
पाठ्यक्रम निर्माण के सिद्धान्त PRINCIPLES OF CURRICULUM DEVELOPMENT | OPEN |
पाठ्यचर्या विकास के उपागम Approaches of Curriculum Development | OPEN |
पाठ्यक्रम का तात्पर्य Meaning of Curriculum | OPEN |
पाठ्यक्रम के विभिन्न प्रकार | OPEN |
पाठ्यक्रम का अर्थ एवं परिभाषा | OPEN |
पाठ्यक्रम का महत्व SIGNIFICANCE OF THE CURRICULUM | OPEN |
पाठ्यक्रम निर्माण के सोपान STEPS OF CURRICULUM DEVELOPMENT | OPEN |
The Role of School Philosophy: Shaping the Future | OPEN |
स्कूल दर्शन की भूमिका: भविष्य को आकार देना Role of School Philosophy | OPEN |
- शैक्षिक पाठ्यचर्या का अर्थ एवं परिभाषा B.Ed Notes
- Meaning and Definition of Educational Curriculum B.Ed Notes
- शिक्षा की आधारशिलाएँ (Foundations of Education) B.Ed Notes
- ज्ञान की उत्पत्ति (Genesis of Knowledge) B.Ed Notes
- ज्ञान के प्रकार (Types of Knowledge) B.Ed Notes
- ज्ञान की संरचना और स्वरूप (Structure and Forms of Knowledge) B.Ed Notes
- सूचना का अर्थ (Meaning of Information) B.Ed Notes
- अनुशासन-केंद्रित पाठ्यचर्या: परिभाषा और अर्थ | Discipline-focused curriculum B.Ed Notes
- अनुशासन-केंद्रित पाठ्यक्रम: अर्थ एवं परिभाषा | Discipline-focused curriculum B.Ed Notes
- पाठ्यक्रम निर्माण के सोपान | Steps of Curriculum Development B.Ed Notes
- पाठ्यक्रम ढांचा | NCF B.Ed Notes
- विघालय परिवेश में शिक्षक की भूमिका B.Ed Notes
- पाठ्यक्रम निर्माण में सामाजिक, राजनीतिक, आकांक्षाओं, मूल्यों, आदर्शों, विश्वासों और परम्पराओं को स्थान देने का औचित्य B.Ed Notes
- वास्तविक शिक्षा के लिए वास्तविक दर्शन क्यों जरूरी है?
- शिक्षा: अवधारणा और दार्शनिक प्रभाव | Education: Concept and Philosophical Influences B.Ed Notes
- पाठ्यचर्या निर्धारक और विचार: महत्वपूर्ण मुद्दे | Curriculum Determinants and Considerations B.Ed Notes
- स्कूली विषयों में ज्ञान के स्वरूप | Forms of Knowledge in School Subjects B.Ed Notes
- शिक्षार्थी की विशेषताएँ पाठ्यक्रम डिज़ाइन को कैसे प्रभावित करती हैं? | B.Ed Notes in Hindi
- पाठ्यक्रम में सामाजिक – राजनीतिक आयाम | B.Ed Notes in Hindi
- पाठ्यचर्या विकास के निर्धारित तत्व क्या हैं? राजनीतिक सामाजिक आर्थिक परिस्थितियाँ इसे कैसे प्रभावित करती हैं | B.Ed Notes in Hindi
B.Ed Semester 4 Syllabus (Knowledge and Curriculum Development)
UNIT | UNIT NAME | DETAILS |
---|---|---|
1 | Curriculum development (at school level) | |
2 | School: the site of curriculum engagement | |
3 | Curriculum implementation and renewal | |
4 | Operationalizing curriculum into learning situations |