Education is built upon three core philosophical foundations: Ontological, Epistemological, and Axiological.
शिक्षा के तीन मुख्य आधार होते हैं — अस्तित्व संबंधी (Ontological), ज्ञान संबंधी (Epistemological), और मूल्य संबंधी (Axiological)।
Of these, the epistemological foundation (ज्ञान-संबंधी आधार) is considered the most vital. This is because all meaningful understanding, value realization, and educational growth are grounded in knowledge.

Epistemic Foundation: The Basis of All Understanding
| ज्ञान का आधार: सभी शिक्षा की जड़ |
Epistemology (Epistemic foundation) is the study of how knowledge is acquired, validated, and applied.
एपिस्टेमोलॉजी यह जानने का माध्यम है कि हम ज्ञान कैसे प्राप्त करते हैं, उसे कैसे सत्यापित करते हैं, और जीवन में कैसे लागू करते हैं।
As Bransford (2000) aptly noted, the purpose of modern education is not to cover all existing knowledge, but to empower learners with tools and strategies to think productively.
What Is Knowledge? A Conceptual Overview
| ज्ञान क्या है? एक अवधारणात्मक दृष्टिकोण |
Knowledge can be explicit or implicit, practical or theoretical, and may be structured formally or informally.
ज्ञान स्पष्ट (explicit) या अप्रत्यक्ष (implicit), व्यावहारिक या सैद्धांतिक हो सकता है।
Here’s how dictionaries and educators define knowledge:
| Perspective | Definition of Knowledge |
|---|---|
| Dictionary | Facts, beliefs, information, instruction, learning |
| Education Sector | Body of concepts, theories, principles taught in a subject |
| Philosophy | Assured belief validated through reasoning and inquiry |
शिक्षा में, ज्ञान से अभिप्राय केवल जानकारी ही नहीं, बल्कि उसके पीछे की अवधारणाओं और सैद्धांतिक सोच से भी है।
Importance of Knowledge in Education
| शिक्षा में ज्ञान का महत्व |
Knowledge is not the absolute truth, but the foundation to infer the truth. Much of what we consider true in fields like astronomy, nuclear physics, or genetics is inferred knowledge.
सत्य की प्राप्ति ज्ञान के माध्यम से ही संभव होती है — और यही प्रक्रिया शिक्षा के सभी उद्देश्यों का मूल है।
Role of Philosophy in Knowledge:
- Validates what should be taught
- Provides methods of acquiring reliable knowledge
- Sets educational objectives
- Develops evaluation strategies
ज्ञान और दर्शन मिलकर शिक्षा प्रक्रिया को दिशा देते हैं और उसे मूल्यवान बनाते हैं।
Nature of Knowledge: Questions and Inquiry
| ज्ञान की प्रकृति: प्रश्नों के माध्यम से समझ |
Epistemology raises fundamental questions:
- What does it mean to “know” something?
- Can we ever be certain about our knowledge?
- How does knowledge affect our interaction with reality?
एपिस्टेमोलॉजी का उद्देश्य यह जानना है कि क्या हमारा ज्ञान विश्वसनीय है, और यदि नहीं, तो हम उसे और बेहतर कैसे बना सकते हैं।
George Santayana once remarked:
“Knowledge is a torch of smoky pine that lights the pathway but one step ahead.”
This poetic metaphor reminds us that knowledge is evolving, uncertain, and often incomplete. Still, it guides us through life, even if just one step at a time.
Types of Knowledge: A Brief Classification
| ज्ञान के प्रकार: एक संक्षिप्त वर्गीकरण |
Understanding the types of knowledge helps shape educational approaches:
| Type of Knowledge | Description (विवरण) |
|---|---|
| Empirical | Based on sensory experience (अनुभव आधारित) |
| Theoretical | Derived from reasoning and logic (तर्क आधारित) |
| Practical | Applied skills (व्यावहारिक कौशल) |
| Tacit | Unspoken, intuitive knowledge (अंतर्ज्ञान पर आधारित) |
| Explicit | Clearly articulated facts (स्पष्ट और लिखित ज्ञान) |
हर प्रकार का ज्ञान शिक्षा व्यवस्था में अपनी भूमिका निभाता है — कुछ मूल्यांकन योग्य होता है, कुछ केवल अनुभव से ही समझा जा सकता है।
निष्कर्ष: ज्ञान और दर्शन साथ-साथ चलते हैं
Philosophy doesn’t merely classify or store knowledge; it seeks to interpret and validate it.
दर्शन, ज्ञान को केवल इकट्ठा करने का माध्यम नहीं है, बल्कि उसे परखने और सही दिशा देने का कार्य करता है।
Through epistemology, educators, thinkers, and students alike are empowered to question, explore, and grow in understanding — the true purpose of education.